ילדות בקיבוץ, פרשנות של ילדה קטנה, ושיעור גדול על אהבה שלא מוותרת
יש זיכרונות ילדות שנשארים איתי לא בגלל מה שקרה בהם בלבד, אלא בגלל מה שהם לימדו אותי שנים אחר כך.
כילדה קטנה בקיבוץ, גדלתי בבית ילדים. זה היה עולם של חברים, חוקים, סדר יום, מטפלות, ארוחות משותפות, שעת מנוחה, משחקים בחצר, והרבה מאוד חיים בתוך קבוצה.
בתוך העולם הזה הייתי ילדה עצמאית. לפעמים שובבה. לפעמים מרדנית. ילדה שלא תמיד הלכה לפי הכללים, שלא תמיד הקשיבה מיד, שלא תמיד ידעה לוותר.
והיום, כשאני מביטה אחורה דרך העיניים של גברת מגונדרת, אני רואה את הילדה ההיא ברוך גדול יותר. לא כילדה “קשה”, לא כילדה “עקשנית”, אלא כילדה שרצתה מקום. שרצתה להרגיש שרואים אותה. שרצתה להיות אהובה גם כשהיא לא מתנהגת בדיוק כפי שמצפים ממנה.
רגע קטן על נדנדה
אני זוכרת יום אחד, כשהייתי בערך בת חמש.
בשעת הצהריים יצאנו לשחק בגן השעשועים עם המטפלת שלנו. אני תפסתי לי נדנדה והתנדנדתי בשמחה. לרגע אחד הייתי לגמרי בתוך העולם שלי. הרוח על הפנים, התנועה קדימה ואחורה, התחושה הקטנה הזאת של חופש.
ואז התחילו הילדים לבקש שאפנה את הנדנדה.
בהתחלה אולי ביקשו יפה. אחר כך הקולות התחזקו. גם המטפלת הצטרפה וביקשה ממני לרדת, לתת גם לאחרים תור.
אבל אני, ילדה קטנה עם לב גדול ותחושת צדק משלי, החלטתי שלא.
לא רציתי לוותר. לא רציתי לזוז. משהו בתוכי התבצר במקום.
היום אני יודעת שלפעמים עקשנות של ילד היא לא רק עקשנות. לפעמים היא דרך לומר:
“גם אני כאן.”
“גם לי מגיע.”
“אל תזיזו אותי לפני שראיתם אותי.”
אבל אז לא ידעתי לומר את זה במילים. ידעתי רק להיאחז בנדנדה.
הבריחה
המצב התלקח מהר מאוד.
מה שהתחיל בבקשה פשוטה הפך לצעקות, לחץ, תחושה שכולם נגדי. הכעס בער בי. הלב הקטן שלי התמלא עלבון. הרגשתי מותקפת, לא מובנת, דחויה.
ומבלי לחשוב יותר מדי — ברחתי.
רצתי כל הדרך לבית הוריי. דמעות בעיניי, נשימות כבדות, הלב דופק מהר. רציתי להגיע למקום בטוח. למקום שבו אוהבים אותי בלי תנאים. למקום שבו מישהו יחבק אותי ויגיד לי שהכול בסדר.
כשנכנסתי הביתה, דחפתי את הדלת ונעלתי את עצמי בפנים.
אבל אז נזכרתי.
ההורים שלי לא היו בבית.
הם נסעו באותו יום למרכז.
והבכי שלי הפך חזק יותר.
הייתי לבד בבית. לבד עם הכעס. לבד עם הפחד. לבד עם הסיפור שסיפרתי לעצמי.
הסיפור שילדה קטנה סיפרה לעצמה
מאחורי הדלת שמעתי את המטפלת שלי, האהובה, ואת ילדי הקבוצה. הם דפקו על הדלת וקראו לי לצאת.
אבל אני לא שמעתי אהבה.
שמעתי איום.
לא שמעתי דאגה.
שמעתי דחייה.
לא שמעתי “אנחנו כאן איתך”.
שמעתי “עשית משהו רע”.
בתוך הלב הילדי שלי נולד סיפור שלם:
הם נטפלים אליי.
הם לא אוהבים אותי.
הם נגדי.
אני לא שייכת.
אני לא ראויה.
וזה אולי אחד השיעורים הגדולים שלמדתי עם השנים: לא תמיד המציאות היא מה שמכאיב לנו. לפעמים זו הפרשנות שאנחנו נותנים לה.
המציאות הייתה שמטפלת אהובה דאגה לי.
המציאות הייתה שילדים חיפשו אותי.
המציאות הייתה שלא ויתרו עליי.
אבל אני, מתוך פחד ועלבון, ראיתי חרם. ראיתי דחייה. ראיתי עולם שסוגר עליי.
כמה פעמים בחיים אנחנו עושות את זה גם כבוגרות?
כמה פעמים מישהו אומר משפט אחד — ואנחנו שומעות דרכו את כל הפחדים הישנים שלנו?
כמה פעמים אדם מתקרב אלינו — ואנחנו מפרשות את זה כהתקפה?
כמה פעמים אהבה דופקת על הדלת — ואנחנו, מבפנים, בטוחות שהיא באה לשפוט אותנו?
האהבה שנשארה ליד הדלת
שעות עברו.
והמטפלת שלי נשארה שם.
היא לא ויתרה עליי.
היא לא עזבה בכעס.
היא לא אמרה “שתישאר שם”.
היא לא הפכה את הרגע הזה למאבק כוח.
היא דיברה אליי ברוך. ניסתה להבין. ניסתה להגיע אליי דרך הדלת הסגורה, אבל בעיקר דרך הלב הסגור.
והיום, כשאני חושבת עליה, אני מבינה איזו מתנה גדולה זו הייתה.
כי אהבה אמיתית לא תמיד נראית כמו חיבוק מידי. לפעמים היא נראית כמו מישהי שנשארת ליד הדלת, גם כשאני לא פותחת.
כמו קול עדין שלא מוותר.
כמו נוכחות שממשיכה לומר:
“אני כאן.”
“את חשובה לי.”
“גם כשאת כועסת, אני לא עוזבת.”
וזו אולי אחת החוויות הראשונות שלימדו אותי שאהבה אמיתית לא נמדדת ברגעים שבהם הכול קל ונעים. היא נמדדת דווקא ברגעים שבהם קשה. כשאני בורחת. כשאני מתבצרת. כשאני לא יודעת להסביר את עצמי. כשאני לא בטוחה שמגיע לי שיישארו.
קשר שלא נגמר
השנים עברו.
אני גדלתי. הפכתי לנערה, לאישה, לאמא, לסבתא, לאישה שממשיכה ללמוד את עצמה דרך החיים.
והמטפלת ההיא נשארה חלק מהלב שלי.
גם שנים לאחר מכן נשארנו בקשר קרוב. היא תמיד תמכה בי. האמינה בי. ראתה בי טוב גם כשאני לא תמיד ידעתי לראות אותו בעצמי.
וכאן נכנסת גברת מגונדרת, לא כדמות רחוקה, אלא כחלק פנימי בתוכי. אותה אישה שמביטה לאחור, מסדרת בעדינות את הזיכרונות, ומנסה להבין לא רק מה קרה — אלא מה הנשמה שלי ביקשה ללמוד משם.
והיא לוחשת לי:
“אולי הילדה שברחה לא באמת רצתה לברוח. אולי היא רק רצתה שמישהו יבוא אחריה.”
“אולי הילדה שנעלה את הדלת לא רצתה להישאר לבד. אולי היא רק רצתה לבדוק אם מישהו יישאר.”
“ואולי האהבה הגדולה ביותר היא זו שלא נבהלת מהמרד שלנו.”
הפרשנות שהשתנתה
היום אני מבינה שהפרשנות שלי כילדה הייתה חלקית. היא נולדה מתוך פחד, מתוך כאב, מתוך חוסר יכולת להכיל את עוצמת הרגש.
כילדה, חשבתי שהם נגדי.
כאישה, אני מבינה שהם חיפשו אותי.
כילדה, הרגשתי דחויה.
כאישה, אני רואה שדאגו לי.
כילדה, נעלתי את הדלת כדי להגן על עצמי.
כאישה, אני מבינה שהדלת האמיתית הייתה בתוך הלב שלי.
וזו תובנה שמלווה אותי עד היום:
לא כל מי שמבקש ממני לזוז — דוחה אותי.
לא כל מי שמציב גבול — מפסיק לאהוב אותי.
לא כל קושי בקשר הוא סימן לנטישה.
לפעמים דווקא בתוך הגבול יש אהבה.
לפעמים דווקא בתוך ההתעקשות של האחר לא לוותר עליי — מסתתרת מתנה.
שיעור לחיים
הסיפור ההוא, שהיה עבורי רגע של כאב וכעס, הפך עם השנים לשיעור עמוק.
הוא לימד אותי לבדוק את הסיפור שאני מספרת לעצמי.
הוא לימד אותי לשאול: האם זו האמת, או שזו ילדה פצועה בתוכי שמדברת עכשיו?
הוא לימד אותי שאפשר להחזיק ילדה מרדנית באהבה, בלי לבטל אותה ובלי לתת לה לנהל את כל הסיפור.
והוא לימד אותי דבר נוסף, אולי החשוב מכולם:
אהבה אמיתית לא מוותרת עליי רק כי ברחתי.
היא לא עוזבת אותי רק כי כעסתי.
היא לא מפסיקה לראות בי טוב רק כי באותו רגע לא הצלחתי לראות אותו בעצמי.
היום אני בוחרת לחזור אל הילדה ההיא, אל הילדה עם הדמעות והכעס והדלת הנעולה, ולומר לה:
אהובה שלי, לא היית לבד.
פשוט לא הצלחת לראות את האהבה שחיכתה לך מעבר לדלת.
ואולי זה כל המסע כולו — ללמוד לפתוח את הדלת לאט, בעדינות, ולגלות שהאהבה הייתה שם כל הזמן.
לפעמים אנחנו נועלות את הדלת מתוך פחד, ובטוחות שהעולם עזב אותנו. אבל האהבה האמיתית נשארת שם, דופקת בעדינות, ומחכה שנאמין שוב שאנחנו ראויות לה.
🎥 לצפייה בסרטון המצורף: קורותיה של גברת מגונדרת | המרד הילדותי והאהבה שלא נגמרת
